اخبار بین المللی
شماره: 2027
1391/09/16 - 12:30
پروستاگلاندین E2 سبب تسریع تولید سلول های بنیادی خونی پس از پیوند می شود

براساس مطالعه ای که درمجله سلول های بنیادی منتشر شده است، دانشمندان مرکز پزشکی روچستر در حال آزمایش یک روش جدید برای بهبود سرعت افزایش سلول های خونی بیماران در دوره نقاهت پس از پیوند سلول های بنیادی می باشند.

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress ؛ دکتر Laura M. Calvi  و Rebecca L. Porter در آزمایشگاه  Calvi، گزارش دادند که پروستاگلاندین (PGE2) E2، داروی مورد استفاده برای درمان زخم معده، سبب افزایش تولید خون بعد از تحریک مغز استخوان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی می شود، اگر چه این مطالعه  درموش انجام شد، Calvi معتقد است که نتایج آنها برای بیماران در آینده مفید خواهد بود. " او گفت: در طول شش هفته اول پس از پیوند، بیماران با توجه به تعداد پایین لنفوسیت های خون به راحتی در معرض عفونت های جدی قرار می گیرند که ما در حال بررسی فرصت های جدید برای بازسازی مجدد این سلول ها در مغز استخوان، و درک مکانیسم هایی دخیل دراین فرایند هستیم. پیوند سلول بنیادی که به پیوند مغز استخوان یا پیوند خون محیطی نیز مشهور است، می تواند سبب نجات زندگی افراد مبتلا به لوسمی، سرطان خون، یا  دیگراختلالات خونی شود.
مرکز سرطان James P. WilmotدرURMC ، حدود 120 پیوند در سال انجام می دهد که آن را بزرگترین مرکز درغرب نیویورک کرده است.  سلول های بنیادی خون عمدتا در مغز استخوان زندگی می کنند (مرکز اسفنجی استخوان) که در آنجا تقسیم شده و یا در حالت خفته باقی مانده، بالغ شده و سپس وارد جریان خون می شوند و یا می میرند.  عوامل بسیاری رفتارانتخابی آنها را تحت تاثیر قرارمی دهد. و زمانی که سرطان خون، انواع خاصی از لنفوم، یا آسیب های شیمیایی و اشعه، سلول های بنیادی خون  را از بین می برد، پیوند سلولهای بنیادی یک جایگزین تازه را فراهم می کند. با این حال، پاک کردن سلول های خونی (سلول های سالم و سرطانی) در طول فرایند پیوند نیز خطرات زیادی برای بیماران دارد . پیوندی موفقیت آمیز است که بدن بتواند تعداد کافی از سلول های بنیادی خونساز را بسازد.  تحقیقات Calvi  کشف کرد که درمان اولیه با PGE2 نه تنها بهبود سلولهای خونی را تسریع می کند، بلکه از ریزمحیط سلولها برای تحریک تولید سلول های تازه پیوند شده محافظت می کند. در واقع، یکی از جنبه های امیدوار کننده این پژوهش، فعالیت مشاهده شده درریزمحیط مغزاستخوان بود، او گفت: هورمون پروستاگلاندین به طور طبیعی در بدن تولید می شود، و در طول شیمی درمانی یا رادیوتراپی، این هورمون پاسخ التهابی را تعدیل می کند . مقدارپروستاگلاندین معمولا برای مدت حدود شش روز بالا باقی می ماند. در طول این زمان، مغز استخوان بطورخود به خودی شروع  به بازسازی آرام خود می کند. تحقیقات Calvi همچنین نشان داد که تغذیه موش ها با ترکیب داروییPGE2  به نظر می رسد با تغییر محیط مغزاستخوان،از تولید بهتروسریع ترسلولهای خونی حمایت می کند. Calvi گفت: " توانایی دستکاری عملکرد سلول های بنیادی خونساز روش های جدید و کاربردی را برای درمان ارائه می دهد. "هنگامیکه مغز استخوان به اندازه کافی پلاکت ودیگر سلول های خونی را نمی سازد، بیماران با عوارض بسیار جدی روبرو می شوند، و در حال حاضر گزینه های درمانی کمی برای کمک به بهبود آنها دردسترس است."
 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved